Denis Villeneuve

1998
Un 32 août sur terre 37
[ Back in 1998, I was in film school and I had just started writing movie reviews online, yet I barely bothered checking out what current Quebec cinema had to offer. Fairly or not, I had the impression that most of our local filmmakers were self-indulgent, pretentious bores and the few late 90s/early 00s Québécois pictures I did watch did little to change my mind. So I never saw Denis Villeneuve’s debut feature until now, in mid-April 2015, as his Hollywood career is soaring, with news that he will direct “Blade Runner 2” and that his “Sicario” has been selected in the Cannes Film Festival Competition. “Un 32 août sur terre” also played in Cannes, more specifically in the “Un Certain regard” section. It opens with a car crash strikingly conveyed by Villeneuve, cinematographer André Turpin and editor Sophie Leblond. The visuals remain masterful during the following scenes, though there’s a growing sense that the plot is paper thin, that the dialogue is weak and that protagonist Simone (Pascale Bussières) is a bit of a blank, enslaved to the whims of Villeneuve’s screenplay, which has her suddenly decide to quit her job and to have a child with her best friend (Alexis Martin) who, via more screenwriter whimsy, accepts only if they conceive said child in the desert. Watching the beautifully shot and cut but deeply boring “Un 32 août sur terre”, I had to acknowledge that Villeneuve has been a talented director all along, but that he was still far from the great filmmaker he’d eventually become. ]

2000
Maelström 6
[ In this film, Denis Villeneuve comes off like a pretentious film school poseur capable of nothing but pseudo-profound hogwash, masturbatory stylistic flourishes and oh-so-ironic pop music cues. Even Marie-Josée Croze, so luminous in “Les Invasions Barbares”, is an empty bore here. NOTE: I should probably revisit this film. Having loved all of Villeneuve’s latter films, I wonder if I would still hate this early directorial effort like I did back in the day… ]

2009
Polytechnique 85
[ review ]

2010
Incendies 87
[ review ]

2013
Prisoners 90
[ review ]

2014
Enemy 70
[ Plus que n’importe quel autre long métrage de Denis Villeneuve, l’ouverture d’Enemy, avec son regroupement apparemment clandestin de personnages louches, sa fluide succession de plans et sa musique anxiogène, m’a fait penser à Next Floor, son mémorable court métrage de 2008. Jake Gyllenhaal, que Villeneuve a aussi dirigé dans l’excellent Prisoners, incarne Adam, un professeur d’université dont la vie routinière est chamboulée lorsqu’il découvre un homme étant son sosie dans un film… Adapté du roman L’Autre comme moi du défunt écrivain portugais José Saramago, Enemy s’apparente au cinéma des Davids (Lynch et Cronenberg) par l’inquiétante étrangeté de son récit. Plutôt lent, avec une intrigue minimaliste et relativement peu de dialogues, le film est avant tout un formidable exercice de style. Villeneuve orchestre avec brio chaque séquence, y insufflant beaucoup d’atmosphère et dosant bien ses effets pour maintenir le spectateur dans un état d’incertitude et d’inconfort, sans toutefois perdre son intérêt. Le cinéaste québécois obtient par ailleurs une autre performance exceptionnelle de Gyllenhaal dans un double rôle. Mélanie Laurent et la très enceinte Sarah Gadon laissent aussi de fortes impressions. Pour toutes ces raisons, Denis Villeneuve est un candidat sérieux pour le Jutra de la Meilleure réalisation. Les images de Nicolas Bolduc, où les tons de jaune dominent, et la direction artistique de Patrice Vermette, qui parvient à faire de Toronto un lieu glauque et sinistre, sont aussi en lice aux Jutra. ]

2015
Sicario 91
[ Reviewed on Extra Beurre ]

2016
Arrival 72
[ Reviewed on Extra Beurre ]